MEDI

Data de publicació: 4 de juny

Data màxima d'entrega: 11 de juny

Després d'unes quantes setmanes treballant diferents aspectes relacionats amb les malalties, hem arribat al final del projecte (tot i que ja sabeu que encara teniu fins demà per entregar la presentació de diapositives sobre la malaltia que heu decidit investigar).

Esperem i desitgem que, malgrat la situació, hagueu gaudit del projecte i n'hagueu tret profit. Pensem que és un tema molt interessant, però per saber la vostra opinió i conèixer com heu anat fent les diferents activitats, us demanem que contesteu el formulari que trobareu a continuació. També us servirà per fer una mica de reflexió sobre el vostre propi procés d'aprenentatge. Intenteu respondre'l amb la màxima sinceritat possible i intenteu evitar respostes com "tot" i "res". Moltes gràcies!


___________________________________________________

Data de publicació: 28 de maig

Data màxima d'entrega: 4 de juny

TASCA 1: AVUI ET TOCA A TU FER DE MESTRE/A!

Imagina't que ets el mestre o la mestra d'un grup de nens i nenes de sisè. A classe esteu fent el projecte de les malalties i ara, concretament, esteu treballant el tractament de les malalties infeccioses
Els infants ja han fet les diferents tasques que els has proposat relacionades amb aquesta temàtica, però per poder començar un apartat nou del projecte has pensat crear un test/formulari/prova/examen per comprovar realment què han après sobre el tema. 
La teva idea és crear una petita prova que consti de diferents tipus de preguntes: preguntes de resposta múltiple, de vertader o fals, de relacionar, de resposta oberta... En total, has pensat fer 10 preguntes. Encara no saps si el faràs en català o castellà, perquè heu estat utilitzant les dues llengües al llarg de les diferents sessions de treball.
Per poder confeccionar el qüestionari de la millor manera possible, primerament has decidit revisar tots els materials amb els quals heu estat treballant a les diferents sessions que heu fet sobre el tema del tractament de les malalties infeccioses. Són els següents:

DOCUMENTS:

VÍDEOS:

En resum, què has de fer?
1. Consultar tots els materials que representa que heu fet servir al llarg de les sessions de treball amb els nens i nenes sobre el tractament de les malalties infeccioses i que teniu just a sobre d'aquestes línies.
2. Crear un test/qüestionari/prova/examen de 10 preguntes de diferents tipologies (de resposta múltiple, de vertader o fals, de relacionar, de resposta oberta...) sobre el tema del tractament de les malalties infeccioses.
Has de decidir si el vols confeccionar en català o en castellà.
El pots elaborar tant a mà com a ordinador. Si coneixes alguna aplicació o programa per fer-ne, també el pots utilitzar. Nosaltres moltes vegades fem servir el "Google Forms".
3. Com que hauràs de corregir els tests/qüestionaris/proves/exàmens dels diferents nens i nenes de la teva classe, necessites tenir un model amb les respostes correctes. Per tant, has de contestar-lo. Ho pots fer al mateix qüestionari que creïs o ens pots enviar les respostes en un altre full.
4. Envia'ns al correu electrònic muntiblocpromocio2008@gmail.com el test/qüestionari/prova/examen amb les seves respostes.

Aclariments:
- Recorda que ets el/la mestre/a i, per tant, t'interessa saber què és allò que els teus alumnes han assimilat, de manera que hauries d'intentar elaborar preguntes relacionades amb la informació més important o rellevant del tema i que no siguin ni massa fàcils ni massa complicades, o pots barrejar-ne de diferents dificultats.
- Recorda que les preguntes han d'estar relacionades amb el tractament de les malalties infeccioses. Al primer document, "Tratamiento de infecciones. Uso de antibióticos y medicinas", trobaràs paraules i frases destacades en negreta. Significa que són conceptes importants sobre els quals hauries de preparar algunes preguntes.

TASCA 2: Comprensió lectora "Quant xarop s'ha de prendre?"

Llegeix el text que trobaràs a continuació, contesta'n les preguntes i envia'ns el full de l'activitat al correu electrònic muntiblocpromocio2008@gmail.com



----------------------------------------------------------------------------

Data de publicació: 25 de maig

Data màxima d'entrega: 1 de juny

Un estil de vida saludable afecta de manera directa en el benestar, l'equilibri personal i la qualitat de vida de les persones.
L'alimentació, l'activitat física, el descans, la higiene, la salut emocional... són factors que influeixen directament en la nostra salut i en la prevenció de les malalties.

Llegiu el pdf següent per conèixer una mica millor alguns dels hàbits saludables bàsics que hauríem de tenir sempre en compte.





Vídeo sobre la piràmide dels aliments:



Feu clic aquí per accedir al joc de la piràmide dels aliments.


Finalment, hem preparat un kahoot per posar a prova els vostres coneixements.
Aquesta modalitat de joc a distància requereix que us baixeu l'applicació gratuïta que està disponible tan per a IOS com per Android. No cal que us registreu.

Un cop la tingueu instal·lada, podeu fer clic aquí, o introduir directament el pin següent a l'aplicació.
Pin per jugar al kahoot Hàbits saludables: 03852115

Si us plau, és molt important que poseu el vostre nom com a nickname. Si no reconeixem el nom, no us comptarà com a fet.

Aquest kahoot estarà actiu fins dilluns dia 1 de juny a les 23:00.






Data de publicació: 21 de maig

Data màxima d'entrega: 28 de maig

En Nil és un nen de 6è com vosaltres. A la seva classe estan treballant les malalties i, actualment, estan aprenent aspectes relacionats amb les vacunes.

Els seus tutors li han demanat fer una presentació de diapositives sobre el tema. Per elaborar-la, li han proporcionat uns vídeos i uns documents que ha consultat amb moltes ganes, concentració i dedicació durant algunes dies.

Avui està molt content perquè ja ha acabat el treball i li ha quedat fantàstic. Ha inclòs tota la informació que li han demanant, l'ha escrit amb les seves paraules de manera esquemàtica i, a més, li ha quedat visualment agradable de veure i llegir.

En Nil ha d'entregar aquesta presentació el dia 28 de maig, però com que ja l'ha acabat i l'ha revisat vàries vegades ha decidit enviar-la ja als seus mestres.

Però... No pot ser! Què ha passat? En Nil no s'ho pot creure! La seva presentació no s'ha desat correctament. Quan l'ha obert per fer una última repassada abans d'enviar-la, s'ha adonat que se li ha esborrat gran part de la informació que havia escrit. Només se li han guardat els títols, les imatges i parts d'algunes graelles.

Imagina't que ets en Nil i que t'ha passat el mateix. Completa la presentació de diapositives per tal de presentar-la tal i com creus que l'havia realitzat en Nil abans del desastre que li ha succeït. Tens temps fins el 28 de maig per aconseguir-ho.

A continuació, trobaràs els documents, pàgines web i vídeos que li van facilitar els seus tutors per fer el treball. Just a sota, tens la presentació que has de refer (l'has de descarregar fent clic a sobre de la imatge).


VÍDEOS


PRESENTACIÓ (PowerPoint) QUE HAS DE REFER 
(clica a sobre de la imatge per descarregar-la)

https://drive.google.com/file/d/1Ej0lMhFXy0hdQnxcr-KcRX90312Ys2Zx/view?usp=sharing
Si tinguessis algun problema per descarregar-la, si us plau, escriu-nos un correu electrònic i te l'enviarem a través del mail. Si tot i així tens algun inconvenient per fer-la a ordinador, no et preocupis, la pots fer en paper, però has d'intentar seguir les mateixes instruccions. 

Aclariments:
- Si necessites moure algun requadre o imatge, ho pots fer sense cap tipus de problema
- Pots modificar el tipus i la mida de la lletra, si ho creus convenient
- Si necessites afegir alguna diapositiva, també ho pots fer
- Pots modificar l'ordre de les diapositives en cas que consideris que hauria de ser un altre
- L'última diapositiva (bibliografia i webgrafia) no s'ha de retocar, a no ser que per algun motiu hagis consultat alguna altra font
- Per poder completar la presentació amb més facilitat, t'anirà bé agafar apunts mentre consultes els documents i pàgines web o mentre visualitzes els vídeos.

La presentació refeta l'has d'enviar al correu electrònic muntiblocpromocio2008@gmail.com

A MÉS A MÉS (Voluntari)
JOC: Joc de les vacunes

DEBAT: Podeu fer un debat amb la família sobre la importància o necessitat de vacunar els infants. Si voleu més informació, a internet trobareu diferents vídeos i documentals que tracten el tema des de diferents punts de vista.


TREBALL: INVESTIGUEM MALALTIES!

Us facilitem la base d'orientació que hem estat comentant a la videoconferència per tal que comenceu a fer la presentació de diapositives sobre la malaltia que heu decidit investigar.
Recordeu tot el que hem parlat!

La data màxima d'entrega és el 5 de juny. Ens l'heu d'enviar al correu electrònic muntiblocpromocio2008@gmail.com


Si voleu descarregar la base d'orientació, feu clic aquí


-----------------------------------------------------------------------

Data de publicació: 18 de maig
Data màxima d'entrega: 25 de maig


Esta semana trabajaremos el sistema inmunitario. ¿Qué deberéis hacer en esta tarea?

1. Visualizar el vídeo de introducción.
2. Leer el pdf (en la penúltima página hay un breve vídeo que también debéis visualizar)
3. Visualizar el vídeo Nuestras Batallas (El sistema inmunológico)
4. Responder el formulario.


1. Introducción:



2. Pdf con los conceptos clave del tema:



3. Vídeo sobre el sistema inmunitario:




4. Formulario.  En la segunda parte del formulario te encontrarás unas cuantas frases sencillas. Tu objetivo es intentar añadir unos cuantos adjetivos de modo que la frase siga teniendo sentido y pueda leerse correctamente. 

Recuerda que un adjetivo es una palabra que describe a un nombre o sustantivo, por ejemplo, verde, grande, bonito, inteligente, sucio, rápido, pesado...

Ejemplo 1: Hay una casa en el bosque, al lado del río. 

Una posible opción sería: Hay una pequeña, antigua pero encantadora casa en el frondoso y verde bosque, al lado de un río estrecho y medio seco.  

Ejemplo 2: Hoy he desayunado una tostada con queso, un zumo de naranja y un café. 

Una posible opción sería: Hoy he desayunado una crujiente tostada integral con queso blanco cremoso, un zumo de naranja dulce y refrescante y un café intenso y bien caliente.


Puedes cambiar alguna palabra de la frase para que tenga sentido y permita añadir los adjetivos, como en el primer ejemplo:
al lado del río -> al lado de un río....

Depende de la frase, junto a algunos nombres podrás añadir varios adjetivos o sólo uno.

Envía el formulario 1 única vez, por favor. 






Data de publicació: 14 de maig

Data màxima d'entrega: 21 de maig

Ara que ja sabeu quins són els agents que causen les malalties infeccioses, aprendrem les vies per les quals els virus, bacteris, fongs i protozous poden entrar en el nostre cos, i per quines etapes passen les malalties infeccioses contagioses. Farem dues tasques diferents (la segona la teniu a sota del qüestionari de la tasca 1, haureu de baixar bastant la pàgina per trobar-la).

TASCA 1:

Llegiu la informació que trobareu al document següent, visualitzeu els vídeos que teniu a sota i contesteu les preguntes del qüestionari.


Si voleu descarregar el document, feu clic aquí

Vídeo: ¿Cómo se contagian los gérmenes y por qué nos enferman?


Vídeos i infografia sobre com es contagia el coronavirus



Si voleu descarregar la imatge, feu clic aquí

Ara que ja heu llegit, vist i comprès tota la informació, contesteu el qüestionari que trobareu a continuació.

 


TASCA 2: Com que ja coneixeu les vies per les quals els patògens poden entrar en el nostre cos, us proposem descobrir per què és important desinfectar-nos les ferides amb l'experiment...

"COMPROVEM L'EFECTE DESINFECTANT DE L'AIGUA OXIGENADA!"

Com ho farem? Al document següent, trobareu tota la informació necessària per fer l'experiment. Us demanem que el consulteu amb atenció i que us prepareu per fer de científics i científiques, ja que ens haureu d'explicar l'experiment a mode de videotutorial. Així, necessitarem que us graveu en vídeo mentre el realitzeu.

Ens heu d'explicar els següents aspectes:
- Nom de l'experiment i què voleu aconseguir
- Material necessari
- Procediment a seguir
- Conclusions
Si creieu convenient afegir qualsevol altre aspecte, ho podeu fer sense cap tipus de problema. A més, us podeu inventar que sou els autors o autores d'algun canal científic i tot allò que vulgueu per fer l'experiment amè i entretingut, però alhora didàctic i seriós. Potser necessitareu fer algunes proves abans de gravar la versió definitiva. Us podeu fer un guió per tal que la vostra explicació estigui ordenada i estructurada, però quan feu el vídeo final, si us plau, intenteu no llegir el guió.

El vídeo el podeu gravar tant en català com en castellà.


Si voleu descarregar el document, feu clic aquí

Després de llegir el document, d'haver comprès tots el passos a seguir per fer l'experiment i de plantejar-vos alguna hipòtesis sobre què passarà, podeu visualitzar el vídeo següent. Hi trobareu uns nois que realitzen una experiència molt semblant a la que heu de preparar vosaltres i fan l'explicació científica del fenomen que ocorre. Veureu que utilitzen algunes paraules una mica complicades, però encara que no les conegueu, el més important és que comprengueu la idea general del fenomen.


Esperem que gaudiu fent l'experiment!
El vídeo ens l'heu d'enviar a l'adreça muntiblocpromocio2008@gmail.com
_________________________________________________________

Data de publicació: 11 de maig

Data màxima d'entrega: 18 de maig

Comencem setmana amb un nou tema relacionat amb les malalties, les causes que les produeixen.

Les malalties estan causades per un patogen o agent infecciós. Els patògens són microorganismes, és a dir, organismes tan petits que només es poden veure a través del microscopi.
Entre els patògens trobem els virus, els bacteris i alguns protozous i fongs. Ens centrarem en els virus i els bacteris, que són els més nombrosos i els que més malalties provoquen.

Comencarem pels virus:
1. Visualitza els vídeos Què és un virus? i Els virus.
2. Llegeix el document Què és i com funciona un virus? 

Vídeo Què és un virus?:



Vídeo Els virus:



Document Què és i com funciona un virus? (pdf):



Seguim amb els bacteris:

3. Visualitza els vídeos ¿Qué es una bacteria? i ¿Las bacterias son malas?



Vídeo ¿Qué es una bacteria?:


Vídeo ¿Las bacterias son malas?:





A continuació, completeu el següent formulari relacionat amb el tema. Intenteu enviar només un formulari per persona.










Data de publicació: 7 de maig

Data màxima d'entrega: 14 de maig

Tasca 1: Aquesta setmana heu estat realitzant feines relacionades amb la cèl·lula. Per comprovar què heu après, us demanem que ompliu el qüestionari que trobareu a continuació.


Tasca 2: La Universitat de Ribes ens proposa un repte que consisteix a esbrinar quin tipus de malaltia segons el seu origen pateixen 7 persones diferents, que els anomenen "Casos". 
Ens faciliten la guia que trobareu a continuació "Guia per determinar els tipus de malalties segons el seu origen" i un document amb el recull dels diferents casos. Una vegada consultades tant la guia com els casos, haureu de respondre el qüestionari que trobareu a sota.
Us aconsellem que abans de contestar-lo, llegiu totes les preguntes amb atenció. Per respondre'l amb més facilitat, us anirà bé agafar apunts del diferents casos en un full en brut.



Si voleu descarregar la guia, feu clic aquí



Si voleu descarregar el formulari, feu clic aquí



---------------------------------------------------------------------

Data de publicació: 4 de maig

Data màxima d'entrega: 11 de maig

Ara que ja sabem algunes coses de les cèl·lules i les seves funcions, treballarem un parell de conceptes que són senzills, però molt importants al mateix temps, la salut i les malalties.

Que és salut? Sembla una pregunta senzilla, oi?, però amb el pas del temps ha canviat la seva definició i s'ha anat fent més llarga i completa.

La definició més clàssica és la de l’OMS (Organització Mundial de Salut):

“Salut és un estat de complet benestar físic, psíquic (mental) i social, i no solament l’absència d’afeccions o malalties” 

Més endavant, la mateixa OMS va ampliar una mica la definició i va afegir: “És la capacitat de les persones per a fer front a reptes i canvis”.

Per tant, la salut no és només el benestar físic i l'absència de malalties, sinó que també inclou, a part de la salut física, la salut mental (la persona és conscient de les seves capacitats i pot afrontar les tensions normals de la vida), social (la capacitat d'interactuar amb els altres i desenvolupar-se en entorns socials) i funcional (la capacitat de les persones d'adaptar-se als canvis i superar els propis reptes).


Habitualment entenem per malaltia qualsevol alteració de la salut física, però una malaltia no només afecta l'aspecte físic, pot afectar també la nostra salut mental, social o funcional.

Per això potser haureu sentit paraules com ansietat, insomni, anorèxia, fòbia social...

El ritme i les exigències de la vida quotidiana, la nostra relació amb els altres, les pèrdues de persones estimades, la inestabilitat de la vida laboral, etc. ens poden crear daltabaixos emocionals i poden interferir en el nostre pensament i en la nostra conducta.

La majoria de les vegades nosaltres mateixos, i comptant amb l'ajuda del nostre entorn, aconseguim superar l'efecte d'aquestes circumstàncies però, de vegades, allò que ens afecta ens envaeix i ens impedeix trobar sortides i solucions adients i ens obliga a demanar ajuda per tal d'aturar el malestar creixent.


També hi ha vegades que a causa de factors personals o de la nostra realitat social, o a causa d'una barreja de factors diferents, es poden originar malalties mentals que en diferent grau i intensitat afecten les persones, alterant i malmetent la relació amb ell mateix i amb les persones que l'envolten, la percepció de la realitat o la possibilitat de dur a terme activitats  de manera satisfactòria.


Mireu el vídeo següent que tracta aquest tema des de la perspectiva de nens i nens de la vostra edat. És una mica llarg, però creiem que us resultarà interessant:





A continuació, contesteu les preguntes del formulari següent. Per la segona part, la classificació d'algunes malalties en físiques o mentals, heu de consultar la pàgina web de Canal Salut, on trobareu moltíssimes malalties ordenades alfabèticament.




  




Data de publicació: 30 d'abril


Data màxima d'entrega: 6 de maig

Per fi ha arribat el moment de començar el tan esperat projecte de les malalties! Però com ja sabeu, no es pot començar la casa per la teulada, de manera que per poder gaudir al màxim del tema, necessitem conèixer algunes informacions prèvies, com per exemple el que treballarem amb les activitats que us proposem avui. Són sobre la cèl·lula!

Què heu de fer?
1. Mirar els vídeos, consultar el document amb la informació i jugar al joc que us facilitem
2.  Omplir la graella (bastida) amb la informació més important que heu extret dels materials que us hem proporcionat (podeu descarregar-la o copiar-la en un altre full)
3. Fer un esquema* a mà amb la informació que heu recollit a la graella anterior

Què heu d'entregar?
Heu d'enviar a l'adreça muntiblocpromocio2008@gmail.com tant la graella com l'esquema.

* L'esquema pot tenir el format que vulgueu. Heu treballat els mapes conceptuals, però podeu organitzar la informació de la manera que us resulti més còmode. Penseu, però, que no ha de ser un text que resumeixi la informació, sinó que ha de ser una representació gràfica d'aquesta. Si feu clic aquí veureu dos exemples d'esquemes, un amb claus i l'altre amb fletxes. Aquests estan elaborats d'esquerra a dreta, però ho podeu fer de dalt a baix o del centre cap a les vores, podeu ressaltar conceptes d'algun color, incloure dibuixos... Exploreu les diferents opcions i quedeu-vos amb aquella que us faci entendre, comprendre i aprendre millor la informació. Segurament necessitareu fer diferents esquemes en brut abans d'arribar a la versió definitiva. Intenteu, també, escriure sense faltes d'ortografia.

Vídeo 1


Vídeo 2


Document amb informació


Si voleu descarregar la informació, feu clic aquí

Joc
 http://ares.cnice.mec.es/ciengehi/b/01/animaciones/a_fb12_03.html

La graella que heu d'omplir és la següent:


Per descarregar-la, feu clic aquí

PER SABER-NE MÉS (informació complementària)


----------------------------------------------------------------------


Data de publicació: 16 d'abril



Data màxima d'entrega: 23 d'abril


Aquest tercer trimestre començarem un projecte nou sobre les malalties. Per conèixer una mica què sabeu sobre aquest tema, què és el que us interessa i com us agradaria treballar-lo, ens agradaria que contestéssiu les preguntes que trobareu a l'enllaç següent.


-----------------------------------------------------------------------

Data de publicació: Dijous, 2 d'abril

Data d'entrega: Dimarts, 14 d'abril

L'últim dia d'escola abans del confinament, us vam repatir una competència bàsica de medi per fer-la a casa. Després d'uns quants dies, segur que ja la teniu acabada, així que ja ens podeu enviar el full de respostes a l'adreça muntiblocpromocio2008@gmail.com. Teniu temps fins el 14 d'abril.

Data d'entrega: Dijous, 16 d'abril

L'activitat que heu de fer de medi és una part de les competències bàsiques del 2018. Com ja sabeu, podeu respondre les diferents qüestions a mà en un full, fer-ho en un arxiu tipus Word o al mateix document una vegada descarregat. Tot seguit, envieu les fotos, els fulls escanejats o l'arxiu Word a muntiblocpromocio2008@gmail.com


Si voleu descarregar l'arxiu, feu clic aquí.

4 comentaris:

  1. bon dia, soc la julia. En la tasca 1 de medi que em deix marcar la resposta

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Júlia, no sabem a què et refereixes exactament. Potser a l'exercici de l'esquema? Si és això, per poder veure totes les opcions de resposta has de fer avançar cap a la dreta la barra que hi ha just a sota del número 9.
      Si segueixes tenint dubtes, si us plau, escriu-nos un correu a l'adreça muntiblocpromoio2008@gmail.com

      Gràcies i cuida't molt!

      Suprimeix
  2. una cosa: acabo de fer la tasca 1, li he donat a enviar pero no m'ha sortit el que et posa "ver putuacion" i no se si he fallat alguna perquè ara he de tornar a fer-ho per mirar-ho.

    Ho podeu solucionar?

    Gracies,
    María

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. María, en principi ja està solucionat, de totes maneres t'hem enviat un correu electrònic. Llegeix-lo, si us plau.

      Gràcies i cuida't molt!

      Suprimeix